Thursday, December 22, 2011

Akhirnya..

Setelah berhempas pulas semalam, akhirnya berjaya jugak cik penguin aku di upkan.. haha satu kepuasan setelah hampir satu bundle DVD rw aku burn dengan pelbagai distro. Pendek cite xde ape yang mustahil, tapi pening kepala sket laa..

Pada masa yang sama juga byk benda yg telah aku pelajari daripada ujikaji yang telah berlangsung semalam.. hahaha siol je kan.. pasni korang xyah lagi nak burn2 cd, gune aje pendrive.. sblm ni memang aku dah taw pasal install OS dari pendrive, tapi step yang sblm2 ni cam complicated sket.. so yang aku jumpe semalam lebih mudah & senang..

Windows USB Boot Installer
USB Boot click aje di sebelah yea...

Hanya memerlukan iso images & pilih usb yang anda nak gunakan.. hahaha simple aje..

oklah, hari ni sambung config untuk database plak... dah berjaya nanti aku share lagi di sini

adoii baru je cakap nak config, dah jumpe problem awal2.. xleh nak mount ke ntfs partition..
tapi xpe dah jumpe solution, problem ni terjadi kat centos 6.

Jika anda gagal untuk mount ke partition ntfs dengan dipaparkan
ralat : mount: unknown filesystem type 'ntfs'

cara nak selesaikan nye adalah yum yum hahaha

yum install ntfs-3g

Sumber Rujukan

Tenkiu

No comments: